O narzędziu

Bariery komunikacyjne między pacjentem a personelem medycznym utrudniają pacjentom zrozumienie czynności medycznych, w których uczestniczą oraz podejmowanie decyzji dotyczących ich zdrowia. Sprawiają, że wizyta lekarska czy pobyt w szpitalu są bardziej stresujące dla obu stron. Brak komunikacji ma również wpływ na zwiększenie ryzyka wystąpienia niepożądanych zachowań, które mogą negatywnie wpłynąć lub wręcz uniemożliwić sprawny przebieg wizyty, postawienie właściwej diagnozy i powrót pacjenta do zdrowia.

Przygotowane przez specjalistów Fundacji SYNAPSIS narzędzie w postaci tablic komunikacyjnych powstało w celu usprawnienia procesu komunikowania się personelu medycznego z pacjentami w spektrum autyzmu. Umożliwienie współuczestnictwa w procesie leczenia poprzez zwiększanie równego dostępu do usług ochrony zdrowia zapewnia osobom w spektrum poczucie bezpieczeństwa i kontroli oraz przeciwdziała dyskryminacji i wykluczeniu.

Narzędzie „Zdrowie dostępne” jest przeznaczone przede wszystkim dla osób w spektrum autyzmu, które nie mówią, mają ograniczoną mowę lub używają wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się (AAC), takich jak książki komunikacyjne, narzędzia elektroniczne, tablice literowe czy pismo. Narzędzie może być także przydatne dla osób mówiących, których trudności w kontaktowaniu się są tymczasowe i wynikają ze stresu lub problemów zdrowotnych.

W narzędziu są zastosowane dwa rodzaje/tryby tablic:

  1. Tablice informacyjne dla personelu medycznego służące do informowania o przebiegu wizyty czy badania:
  2. Tablice informacyjne umożliwiają wskazywanie pojedynczych znaków lub ułożenie z proponowanych piktogramów planu przebiegu wizyty (dodając kolejny piktogram a następnie klikajać przycisk "Pokaż plan wizyty") i określenie czasu jej trwania poprzez użycie timera. Zapis kolejności zdarzeń może pomóc osobie w spektrum autyzmu w zrozumieniu komunikatu, myśleniu przyczynowo-skutkowym, a określenie czasu planowanych czynności i użycie timera wpływa na poczucie bezpieczeństwa oraz ważną dla osób w spektrum autyzmu przewidywalność.
  3. Tablice do rozmów służące do przeprowadzania wywiadu, krótkich rozmów, dotyczące m.in.:
  4. Do rozmowy z pacjentem porozumiewającym się pismem zaprojektowano: Natomiast w rozmowie z pacjentem rozumiejącym mowę oraz posiadającym umiejętność udzielania adekwatnych odpowiedzi na pytania zamknięte można skorzystać z tablicy:

Wszystkie tablice zawierają instrukcję.

Przed użyciem tablic prosimy o zapoznanie się z instrukcją wstępną – Jak używać tablic komunikacyjnych.

Narzędzie prócz wersji elektronicznej w postaci strony internetowej jest także dostępne w wersji offline (po pobraniu narzędzie należy rozpakować i uruchomić klikając plik Start.html) oraz wersji drukowanej (zakładka pliki do pobrania).

W tablicach komunikacyjnych zostały wykorzystane znaki PCS (Picture Communications Symbols) z programu Boardmaker na licencji Mayer-Johnson LLC